Kontakt præsten

Mail: sojen@km.dk

Fast fridag: Mandag

*

Præsten har ingen faste kontortider, men du er altid velkommen til at kontakte hende pr mail eller telefon, så finder I sammen ud af en dag at mødes for en samtale.

Kontakt præsten

Sognepræst i Hansted og Lundum

Mette Bock

Stængervej 1, 8700 Horsens

Mail: mebo@km.dk

Fast fridag: Mandag

*

Sjælesorg på nettet

- er folkekirkens tilbud om en fortrolig samtale gennem chat med en præst på nettet.

Her kan du gratis chatte med en præst på internettet alle ugens dage mellem kl. 12 og 22 via computer, smartphone eller tablet.

Der er 100% anonymitet - og det går begge veje. Anonymiteten sikrer, at der bliver skabt et fordomsfrit rum til samtale.

Klik her og læs mere om sjælesorg på nettet eller for at chatte.

Sorggruppe 50+

Har du mistet en nærtstående, og ønsker du at deltage i en gruppe med andre, der ligeledes oplever en sorg i deres hverdag?

Gruppen giver mulighed for at:

• Snakke med andre der, ligesom dig, har mistet en nærtstående.
  • Opleve et fællesskab hvor der er plads til at være i sorgen.
  • Føle at du ikke er alene.

Gruppen mødes i Hansted/Egebjerg Sognehus, Stængervej 1,  torsdage hver 3. uge kl. 12.30-14.00.

Det er gratis at være med, og alle har tavshedspligt.

Hvis du er blevet nysgerrig, og gerne vil deltage i gruppen, så kontakt Sund By’s koordinator på telefon +45 24 67 48 24 eller send en mail til dbp@horsens.dk

Samtaler og sjælesorg

En af kirkens vigtigste roller har alle dage været at tilbyde et frirum; også i samtaler og sjælesorg. Et sted enhver frit kan henvende sig i fortrolighed - og i tillid til den tavshedspligt, præsten har.

Det er ikke en forudsætning at, man er medlem af folkekirken, eller at man selv er troende, for at tale med en præst; ligesom samtalerne godt må handle om tro og tvivl, men ligeså ofte og gerne om alt muligt andet.

Sjælesorg er omsorg for sjælen

Ordet "sjælesorg" betyder omsorg for sjælen. Mange forbinder automatisk ordet med sorg i forbindelse med tab af dem, man har kær, men faktisk dækker ordet over omsorg i alle tænkelige situationer, hvor det kan være svært - sygdom, skilsmisse, ensomhed, personlige problemer, tvivl, tro, tanker om fremtiden, dilemmaer - i sjælesorgens frirum er der plads til alt mellem himmel og jord. Bogstaveligt talt.

Ingen forbudte tanker

Her er der mulighed for at stille alle de spørgsmål, man tumler med, lufte tankerne og tale frit. Der bliver ikke stillet spørgsmål ved relevansen, der er ingen rigtige eller forkerte ting at tale om, her følger ingen øvelser eller lektier i kølvandet - med andre ord er tilbuddet om sjælesorg netop dét: En samtale med et medmenneske.

Sjælesorg er altså hverken rådgivning, terapi eller coaching, og præsten er ikke en behandler, men et menneske der kan, og vil, både lytte, være tilstede og tale med dig.

Ansigt til ansigt eller digitalt

Samtalen kan foregå i kirken, hos præsten, hjemme hos dig eller på nettet via "Sjælesorg på nettet".

Samtalerne koster ikke noget, og sjælesorg på nettet er også gratis. I begge tilfælde bliver der ingen journaler ført, intet bliver optaget eller gemt, og hvad der bliver delt, bliver mellem præsten og dig.

Folkekirken udgiver en podcast om sjælesorg, hvor man kan få lov at lytte med på nogle udvalgte samtaler.

Find episoderne herunder - eller der hvor du plejer at hente dine podcast.